יום שלישי, 27 ביולי 2021

מתחם שפה כיתה ב'

 


כבר כמה שנים שאני רוצה לארגן בכיתה שלי מתחם שפה כיפי. כזה שהילדים יוכלו לגשת אליו ולבחור ממנו משימות שיעניינו אותם ובאותה הנשימה גם יאתגרו אותם ויגרמו להם לרצות לעשות עוד ועוד ועוד.... והכי חשוב - משימות כאלה שיקדמו אותם.

בכל שנה מחדש זה מתפספס והמרכזונים מונחים איפה שיוצא. זה לא שבשנים הקודמות לא היו משימות העשרה, אבל רציתי משהו מסודר יותר.

השנה החלטתי שאני עושה את זה ויהי מה. אני מרגישה שאי אפשר לפתוח את השנה הזו כמו כל שנה רגילה. חלק מהילדים סיימו את רכישת הקריאה ממש בסוף השנה, חלקם עוד לא סיימו. אני חייבת לתת להם מענה, לעבוד עם כולם על שטף ודיוק, לחזק את הקריאה ולהעשיר את אוצר המלים שלהם. 

ריכזתי לי את כל המרכזונים והמשימות שאיתם ארצה להתחיל את השנה. הכנתי להם כותרות. והרי הם לפניכם (חלקם שלי, חלקם של אחרות - מה ששלי מעלה באהבה. את כל השאר ציינתי כדי לתת רעיונות).


א-ב של בעלי חיים

מכונת ממתקים – משפחות מלים (מהרשת)

כרטיסיות העשרה שפתית – מילים נרדפות, זכר נקבה (של שגית גלמן)

חוּד לי חידה – תיאורים

מרכזון כתיבת סיפורים 

דפים לכתיבת סיפורים ויצירת קומיקס

מילים נרדפות (של שגית גלמן)

אני מדמיין... (של יעל הרץ)

כרטיסיות הפכים (מהרשת)

ציור בהזמנה (מהרשת)

כרטיסיות השלמת משפטים (של אסנת סבח)

הרכבת משפטים מבולבלים 

מחברות כתיבה (עוטפים מחברות - כותבים כותרת על כל מחברת ומניחים לילדים לכתוב. מחברת חוויות, מחברת בדיחות, מחברת חידות, מחברת סיפורים).


כותרות למחברות


יום שלישי, 20 ביולי 2021

לוח מתמטיקה לכיתה ב'



שנה חדשה - לוחות חדשים.

שנת לימודים חדשה מתקרבת (קצת יותר מהר ממה שהייתי רוצה.... אבל זה נושא לפוסט אחר) ואני עולה לכיתה ב'. התחלתי לדמיין איך אני רוצה שהכיתה שלי תיראה השנה. עדיין לא הגעתי לתמונה המלאה, אבל אני מתחילה לחלום.

מצרפת לוחות ללוח מתמטיקה. אני אוהבת להוסיף ללוח במהלך השנה בהתאם להתקדמות בלמידה, ולא לתלות הכל מתחילת השנה. תליה של כל החומר מתחילת השנה הופך את הלוח ללא רלוונטי עבור הילדים, והופך אותו בעיקר לקישוט, ופחות לשימושי.

מתחילים מכותרת ודברים בסיסיים, ומוסיפים ככל שהשנה מתקדמת.

# את הספירה של לוח ה-100 השנה החלטתי לניילן ולכתוב בכל יום עם טוש מחיק (לכן הדף ברובו לבן).

# השנה החלטתי להוסיף ללוח כרטיסיות של שיח מתמטי במטרה להעשיר את השיח המתמטיקה בכיתה ולעזור לילדים בפתרון בעיות מילוליות ובהבנת הוראות. מסביב לכל סימן חשבוני - מפזרים את הכרטיסיות המתאימות.

# מושגים בחשבון - החלטתי לא להרחיב מדי, משתי סיבות: 1. בכיתתי הילדים שולטים במרבית המושגים שלמדנו, ונעשה עליהם חזרה בתחילת השנה. 2. אני לא רוצה להעמיס על הלוח. מעדיפה שיישאר נקי ונוח לשימוש עבור הילדים ולכן בחרתי את המושגים המשמעותיים ביותר שיסייעו לילדים לדעתי.

יחידות עשרות ומאות - לתליה על הלוח

כרטיסיות שיח מתמטי

כרטיסיות מושגים בחשבון - כיתה ב'


וככה זה נראה בסוף



מתרגלים קריאה בהנאה