יום שבת, 23 באוקטובר 2021

חגיגת ציפורים יוצאת לדרך


לכבוד הסתיו, יחידת לימוד חדשה נולדה - חגיגת ציפורים.

אפשר היה להמשיך ולעוף איתה עוד ועוד, אבל חגיגות נוספות מחכות לנו מיד אחריה... חנוכה מתקרב בצעדי ענק.

חלק מהחומרים הם חומרים שמצאנו ברשת ולכן אני לא יכולה לפרסם אותם כאן, את חלקם שיפצנו בהתאם לצורך שלנו.


כל הדפים מתקשרים לציפורים ואת כולם אנחנו מאגדים בקלסר חצי שקוף. בסוף החגיגה כל ילד יוצא עם קלסר חגיגי.

סדר הפעילויות שאני מתכננת לכיתה שלי:

1. דף שער לחגיגה

2. טקסט מידעי על ציפורים - מהרשת

3. טקסט סיפורי מתוך מילה טובה לכיתה ב': "האם הגיע הסתיו?"

4. טקסט מידעי על ציפורים נודדות - מהרשת

כהטרמה לטקסט הזה - כמובן שאשתמש בסרטונים הרבים שיש ביו טיוב על ציפורים נודדות. כמו זה למשל: סרטון מיוטיוב.

5. טקסט מידעי על נחליאלי - מהרשת

6. האזנה לשיר נחליאלי קטן ויצירת נחליאלי. מצאתי סרטון חמוד ביו טיוב, אני בטוחה שהילדים יהנו מהיצירה.

דף כתיבה - נחליאלי

7. אחרי שנסיים לעסוק בטקסט על הנחליאלי - נכתוב - מה אני יודע עכשיו על הנחליאלי שלא ידענו קודם לכן בפעילות אסימונים. כל ילד יכתוב דבר אחד שלמד. לאחר מכן הילדים יטיילו בכיתה ויספרו לחבר מה כתבו. אם זה אותו המידע - כל אחד מקבל 5 נקודות. אם החבר לימד אותי מידע חדש, הוא קיבל 10 נקודות ואני כלום. חוזרים למקום וכותבים את המידע החדש וממשיכים בסיבוב. עכשיו הילד שלמד מידע חדש יוכל לומר אותו גם לחבר ולהרוויח גם כן 10 נקודות, וכך הלאה. ותודה למורת השפה המקסימה בבית הספר שלי שלימדה אותי את הפעילות הזו.

8. ביטויים עם המילה ציפור - נכיר את הביטויים, נכתוב את פירושם, נשתמש בהם בדיבור ובכתיבה. את הביטויים הללו הילדים כותבים על דפי כתיבה (סעיף 10).

אכל כמו ציפור

ציפור קטנה לחשה לי

עדיפה ציפור אחת ביד מאשר שתיים על העץ

חופשי כציפור

ממעוף הציפור

עוף מוזר

ציפור הנפש


9. מצאתי ברשת מצגת מהממת עם הסיפור "האיש אשר לא אהב ציפורים" מאת לוין קיפניס. הסיפור מזמן שיח עמוק בכיתה ולמידה ממוסר ההשכל של הלימוד, הוא מזמן למידה ממעשי הדמות, ובכלל, הוא סיפור חמוד מאוד.

10. כתיבת שיר או סיפור - אילו הייתי ציפור...

דפי כתיבה (שיכולים לשמש להמון המון דברים)

11. הפוגה להנאה - האזנה לשיר ופיזוז במחולות לצלילי "ריקוד הציפורים".

12. האזנה לסיפור - ציפור הנפש

13. האזנה לשיר "מקהלה עליזה". כל ילד יקבל דף עם מילות השיר. יקרא מספר פעמים וילמד בעל פה.

בהמשך, הילדים יסמנו בכל פעם בצבע אחר: שמות ציפורים, איברי גוף של ציפורים, שמות עצים, קולות של ציפורים.

לאחר מכן, נסדר את שמות הציפורים על פי סדר הא"ב.

14. פעילות באופק - ציפורים נודדות.

15. פתרון בעיות מילוליות בנושא ציפורים (מעתיקים מהלוח ופותרים). את הבעיות הילדים כותבים על דפי כתיבה עם ציפורים (כמו האלה מסעיף 10).

16 כשנתחיל את היחידה - כל ילד יקבל מטלת חקר על ציפורים. את המטלה מצאתי ברשת ושיניתי בהתאם לצרכים שלי. הילדים יתבקשו להכין מצגת קצרה בבית, ולאחר מכן להציגה בכיתה. מטרות המטלה רבות: עבודה משותפת עם ההורים, חיפוש ברשת, רכישת ידע ובעיקר בעיקר - דיבור מול קהל.


מה עוד אפשר לעשות?

- מה משותף לכל הציפורים? פעילות באופק.

- האזנה לסיפור "ציפור הנפש" ופעילות בעקבותיו

- שימוש בפעילויות השונות באתר איזמרגד בנושא ציפורים

- חקר על חסידות ויצירה (יש יצירות מהממות בפינטרסט, למשל זו, וגם זו)

- חקר על הדוכיפת - שהיא הציפור הלאומית של ישראל

- כתיבת דו שיח בין 2 ציפורים נודדות.

כמובןןןןןןןן שיש עוד המווווון רעיונות. מוזמנים לשתף ברעיונות נוספים ובתוצרים.



יום שבת, 9 באוקטובר 2021

שלושת הפרפרים

 


מסיבה שאינה ברורה לי, נוהגים לשייך את הסיפור שלושת הפרפרים שכתב לוין קיפניס, לאביב.

אני בחרתי להשתמש בו דווקא לשיח על עונת הסתיו, בה מזג האוויר הפכפך. 

כמובן שהסיפור משלב שיח על חברות, ועל ויתור על טובתי האישית.

הסיפור מזמן גם כתיבה והמחזה של הסיפור, וכמובן, שגם יצירה.

העבודה על הסיפור היא חלק מעבודה על לוין קיפניס שאנחנו עושות בשכבה במהלך המחצית.


טקסט - שלושת הפרפרים - מעובד

יוצרים שלושה פרפרים על פי הסיפור - את הפרפרים מדביקים על מקלות ארטיק

בשיעור הבא - נסמן בטקסט בשלושה צבעים שונים את דברי כל אחד מהפרפרים. כשילד מתבקש לחפש בטקסט דברים שדמות בסיפור אומרת, הוא נדרש לקרוא שוב ושוב (תרגול קריאה) לעומק כדי להבין היטב איזו דמות אומרת מה (הבנת הנקרא). זוהי משימה מצוינת לשיפור הקריאה והבנת הנקרא.


אחרי שהילדים המחיזו את הסיפור בכיתה בקבוצות, נערוך שיעור כתיבה בו כל אחד יכתוב מחדש את הסיפור בשפתו.

שחזור הסיפור - שלושת הפרפרים



יום רביעי, 29 בספטמבר 2021

סיור בבית הכנסת (לקראת תורה)



בשיעורי תורה, לפני שהילדים מקבלים את ספרי התורה, נהוג ללמד על הרקע-

חמישה חומשי תורה, סופר סת"ם, בית הכנסת, קריאה בתורה וכו'...

לפני יום כיפור יצא לי לבקר עם הילדים הפרטיים שלי בבית כנסת ולגעת מקרוב בספר תורה. הביקור הזה איפשר לצלם הצצה טובה למדי גם עבור התלמידים שלי.

מצרפת את המצגת שיצרתי עבורם. בטוחה שתהיה שימושית גם לכם.


מצגת - ביקור בבית הכנסת

במצגת שובצו תמונות וסרטון מהרשת - הזכויות שמורות ליוצריהם

יום שישי, 17 בספטמבר 2021

על ארנבים, צבים, הרחבת ידע ועניין בשיעורים

 


בתור רכזת השפה הבית ספרית, שמתי ליעד השנה, להפוך את שיעורי העברית בבית הספר לשיעורים האהובים ביותר.

איך אפשר לעשות את זה? 

האמת, שדי בקלות...

במקום לקרוא עוד ועוד ועוד ועודדדד טקסטים, המורות מרחיבות את ההוראה על כל טקסט, מייצרות יחידות הוראה סביב הטקסטים, עובדות על קריאה, כתיבה, שיח דבור וכו'..

כל יחידת הוראה מתבססת על טקסט אחד לפחות, וסביבו, בונים עולם שלם. הרעיון הוא, שכל צוות בונה במהלך השנה 2-4 יחידות הוראה, והיחידות הללו נשארות לשנים הבאות.

משתפת אתכם ביחידת הוראה שבניתי עם צוות השכבה שלי סביב הטקסט "הארנב והצב" מאת אזופוס שמופיע באחת החוברות של כיתה א', ממש בסוף החוברת. (אנחנו בשכבה אוהבות לעשות חגיגות סביב נושא אחר בכל פעם - את כל התוצרים מאותה החגיגה מכניסים לקלסר חצי שקוף אישי שיש לכל ילד בכיתה, ואת הקלסר הילדים לוקחים הביתה בסוף החגיגה).

1. שער לחגיגה

2. במליאה- העלאת ידע קודם - מה אני יודע על ארנבים?

    שאילת שאלות (אפשר לערוך הקניה על מילות שאלה או הקניה על איך שואלים שאלות... וכו') - מה הייתי רוצה לדעת על ארנבים?

3. מצגת במליאה - מידע על ארנבים (כל התמונות והסרטונים במצגת לקוחים מהרשת - הזכויות שמורות ליוצריהם)

    בעקבות הצפיה במצגת - כתיבה - מה למדתי מהצפיה במצגת ומהסרטונים?

4. במליאה- העלאת ידע קודם - מה אני יודע על צבים?

    שאילת שאלות - מה הייתי רוצה לדעת על צבים?

5. טקסט מידעי - צבי ים (מתוך מיצ"ב כיתה ב' תשע"ד)

   עבודה על הטקסט, קריאה, מענה על שאלות, אסטרטגיות 

6. צפיה בשיעור מוקלט מתוך מערכת שידורים לאומית "הארנב והצב". במהלך הצפיה עובדים במשימות הניתנות בשיעור.

7. קריאת טקסט סיפורי "הארנב והצב" / אזופוס

    בעקבות הטקסט - כתיבה - מה למדתי מהסיפור הארנב והצב? מה מוסר ההשכל?

8. כתיבה - יצירת ספרון תמונות - שחזור של הסיפור הארנב והצב

9. יצירת קומיקס שיח בין הארנב והצב (גוזרים את הדמויות ומדביקים מחדש)

10. אפיון דמות של הארנב ושל הצב (הקניה של שמות תואר) + משחק מתוקשב - הארנב והצב (הזכויות שמורות ליוצרי המשחק)

11. כתיבת בעיה מילולית ופתרונה במליאה

12. שיעור חשבון דינמי בעזרת כרטיסיות חיבור וחיסור (כותבים תרגיל, פותרים ואז קמים ומחליפים כרטיסיה עם חבר)

13. חזרה - ה' הידיעה - כותבים מלים עם ה' הידיעה ולאחר מכן משפטים שבהם שזורות המילים

14. צביעה לפי הוראה (קריאה קצרת טווח)

15. דף עבודה חשבוני - כתיבת תרגילים שהסכום או ההפרש שלהם הוא 20

16. מלים שמסתיימות ב-ב' רפויה (ארנב, צב, חלב, זהב, זבוב, שובב, חצב, כוכב, גרב, ישב)

הצעות נוספות:

16. משחק - פתרון פאזל ארנבים או צבים

17. משחק חיבור וחיסור עד 20 (עם המרה ופריטה)

18. צביעת מנדלות

19. בחוברת "הבנתי את הקטע קצר וקולע" ישנו סיפור נוסף על ארנב 

20. העלאת המחזה של הסיפור


כמובן שכל הפעילויות ניתנות לשינוי, הוספה, הפחתה וכו'....

אפשר לקחת את הרעיון ולהרחיב אותו לשיעורים נוספים. למשל:

אמנות - יצירות שונות בשיתוף המורה לאמנות

חינוך גופני - משימות מהירות ואיטיות

כישורי חיים - שיח על התמדה, על זלזול באחר, אמונה בעצמי (סביר להניח שהשיח יעלה כשהילדים יכתבו מה הם למדו מהסיפור)



אשמח לשמוע איך היה לכם בכיתה.

יום שלישי, 27 ביולי 2021

מתחם שפה כיתה ב'

 


כבר כמה שנים שאני רוצה לארגן בכיתה שלי מתחם שפה כיפי. כזה שהילדים יוכלו לגשת אליו ולבחור ממנו משימות שיעניינו אותם ובאותה הנשימה גם יאתגרו אותם ויגרמו להם לרצות לעשות עוד ועוד ועוד.... והכי חשוב - משימות כאלה שיקדמו אותם.

בכל שנה מחדש זה מתפספס והמרכזונים מונחים איפה שיוצא. זה לא שבשנים הקודמות לא היו משימות העשרה, אבל רציתי משהו מסודר יותר.

השנה החלטתי שאני עושה את זה ויהי מה. אני מרגישה שאי אפשר לפתוח את השנה הזו כמו כל שנה רגילה. חלק מהילדים סיימו את רכישת הקריאה ממש בסוף השנה, חלקם עוד לא סיימו. אני חייבת לתת להם מענה, לעבוד עם כולם על שטף ודיוק, לחזק את הקריאה ולהעשיר את אוצר המלים שלהם. 

ריכזתי לי את כל המרכזונים והמשימות שאיתם ארצה להתחיל את השנה. הכנתי להם כותרות. והרי הם לפניכם (חלקם שלי, חלקם של אחרות - מה ששלי מעלה באהבה. את כל השאר ציינתי כדי לתת רעיונות).


א-ב של בעלי חיים

מכונת ממתקים – משפחות מלים (מהרשת)

כרטיסיות העשרה שפתית – מילים נרדפות, זכר נקבה (של שגית גלמן)

חוּד לי חידה – תיאורים

מרכזון כתיבת סיפורים 

דפים לכתיבת סיפורים ויצירת קומיקס

מילים נרדפות (של שגית גלמן)

אני מדמיין... (של יעל הרץ)

כרטיסיות הפכים (מהרשת)

ציור בהזמנה (מהרשת)

כרטיסיות השלמת משפטים (של אסנת סבח)

הרכבת משפטים מבולבלים 

מחברות כתיבה (עוטפים מחברות - כותבים כותרת על כל מחברת ומניחים לילדים לכתוב. מחברת חוויות, מחברת בדיחות, מחברת חידות, מחברת סיפורים).


כותרות למחברות


יום שלישי, 20 ביולי 2021

לוח מתמטיקה לכיתה ב'



שנה חדשה - לוחות חדשים.

שנת לימודים חדשה מתקרבת (קצת יותר מהר ממה שהייתי רוצה.... אבל זה נושא לפוסט אחר) ואני עולה לכיתה ב'. התחלתי לדמיין איך אני רוצה שהכיתה שלי תיראה השנה. עדיין לא הגעתי לתמונה המלאה, אבל אני מתחילה לחלום.

מצרפת לוחות ללוח מתמטיקה. אני אוהבת להוסיף ללוח במהלך השנה בהתאם להתקדמות בלמידה, ולא לתלות הכל מתחילת השנה. תליה של כל החומר מתחילת השנה הופך את הלוח ללא רלוונטי עבור הילדים, והופך אותו בעיקר לקישוט, ופחות לשימושי.

מתחילים מכותרת ודברים בסיסיים, ומוסיפים ככל שהשנה מתקדמת.

# את הספירה של לוח ה-100 השנה החלטתי לניילן ולכתוב בכל יום עם טוש מחיק (לכן הדף ברובו לבן).

# השנה החלטתי להוסיף ללוח כרטיסיות של שיח מתמטי במטרה להעשיר את השיח המתמטיקה בכיתה ולעזור לילדים בפתרון בעיות מילוליות ובהבנת הוראות. מסביב לכל סימן חשבוני - מפזרים את הכרטיסיות המתאימות.

# מושגים בחשבון - החלטתי לא להרחיב מדי, משתי סיבות: 1. בכיתתי הילדים שולטים במרבית המושגים שלמדנו, ונעשה עליהם חזרה בתחילת השנה. 2. אני לא רוצה להעמיס על הלוח. מעדיפה שיישאר נקי ונוח לשימוש עבור הילדים ולכן בחרתי את המושגים המשמעותיים ביותר שיסייעו לילדים לדעתי.

יחידות עשרות ומאות - לתליה על הלוח

כרטיסיות שיח מתמטי

כרטיסיות מושגים בחשבון - כיתה ב'


וככה זה נראה בסוף



יום שבת, 26 ביוני 2021

יום גלידות - יום שכולו למידה וסוכר


לקראת סוף שנת הלימודים חיפשתי איך לגוון את הלמידה, ולהעשיר אותה, וכמובן לתבל אותה בהרבה כיף... וככה נוצר לו הרעיון של יום גלידות.

פתחנו בחיבור משפטים מבולבלים. פיזרתי בכיתה המון המון כרטיסיות גזורות עם מילים. הילדים אספו מילים וחיברו למשפטים. לאחר מכן גזרו את הכדורים ויצרו מגדל של כדורי גלידה שהוא גם משפט.

חלק מהאפרוחים שלי בחרו גם להוסיף לכדורי הגלידה סוכריות.



קליק לקובץ


המשכנו בפתרון תרגילי חשבון וצביעה של התרגילים ששווים לגביע.


קליק לקובץ (חיבור, חיסור, כפל עד 20)

מצאתי ברשת I SPY של גלידות. האפרוחים שלי מתים על הדפים האלה. אז כמובן שנתתי להם לחפש גלידות. מעלה את הקובץ, אני לא יודעת למי לתת את הקרדיט.



סוף סוף הגענו לשיא של היום. סידרנו את השולחנות עם מפות ורודות, ועליהן הנחנו את כל המתוקים שהילדים הביאו: גביעי גלידה, כוסות, כפיות, מפיות, סוכריות גומי, קליק, עדשים וכמובן - מלא מלא מלא מלא גלידה. ליד כל מוצר הונח המחיר שלו.
כתבתי לילדים שאלות מילוליות, אותן הם התבקשו לפתור לפי המחירון הכיתתי שלנו.
מי שסיים להעתיק ולפתור- התפנה להתחיל לזלול.
(כמובן שאפשר להמציא עוד המון שאלות שונות ומגוונות לרמות חשיבה שונות, השאלות הותאמו לתלמידים שלי).




היה יום טעים וסופר מתוק.




לוחופש 2025