יום חמישי, 16 בדצמבר 2021

פרחים ונהנים - לומדים על פרחי חורף (אבל לא רק)

כחלק מיחידת לימוד על לוין קיפניס, הרכבתי יחידת לימוד קצרה על הנרקיס ועל הרקפת.
הרקפת

קראנו את השיר "רקפת" (מתוך מילה טובה). דנו במליאה במאפייני השיר: שורות קצרות, חרוזים....
-איתרנו מילים עם סֶגול וצירה בשיר וסימנו את התנועות, כדי לחזק את הדיוק בקריאה.
-איתרנו בשיר פעלים נקבה והדגשנו את סיומת הנקבה.

במחברת הכנו טבלה: הפועל בנקבה / מי עושה? / הפועל בזכר
כתבנו את הפעלים: מצפצפת, יצאה, עוטרת, אוספת, נושקת, נסתרת, יורדת, צומחת.
הילדים התבקשו לאתר בטקסט ולהשלים בטבלה מי עשה כל אחד מהפעלים? השמש, בת שבע, הרקפת והציפור.
לאחר מכן, הם המירו את הפעלים מנקבה לזכר.

בסיום השיעור נשאר לנו עוד קצת זמן, אז הילדים סימנו חרוזים בשיר וכתבו אותם במחברת.
משימה לבית: משימה באתר גלים: רקפת.

בשיעור לאחר מכן, הילדים קראו טקסט מידעי קצר על הרקפת, איתרו בו מידע ותרגלו מענה על שאלות איתור מידע ומענה על שאלות לשוניות.

לסיכום הרקפת, יצרנו תעודת זהות לרקפת וגם הכנו רקפת בעזרת מיחוי בפלסטלינה.


נרקיס

העלינו ידע קודם על הנרקיס. לאחר מכן, הילדים כתבו שאלות - מה היו רוצים לדעת על הנרקיס?
צפינו בסרטון שיצרתי ובו מידע על הנרקיס.
לאחר הצפיה, כתבנו איזה מידע חדש למדנו על הנרקיס.

סיפרתי לילדים את הסיפור "נרקיס מלך הביצה". למדנו על מעשי הדמויות ועל המאפיינים של כל אחת מהן ואז יצרנו בִּיצה תלת מימדית (לפי הרעיון של הסרטון הזה בפינטרסט).

למחרת, יצרנו את כל הדמויות המופיעות בסיפור. הילדים הדביקו אותן על גבי שפדלים, והמחיזו את הסיפור.

המשכנו בחגיגה ועברנו ללמוד על הצפרדע. קראנו קטע מידעי על הצפרדע (ב-2 רמות) ואחריו עבדנו במשימות שהכינה חן לוסטיג המהממת (מצרפת קישור לבלוג שלה).


קבצים:

תעודת זהות לרקפת

העלאת ידע קודם על הנרקיס

בִּיצה תלת מימדית (נצטרך את הדף מודפס ובריסטול ירוק לכל ילד)

דמויות הסיפור נרקיס מלך הביצה

טקסט הסיפור מלך הביצה

טקסט מידעי על הצפרדע


הייתה חגיגה נפלאה. ניפגש בחגיגה הבאה.


יום ראשון, 12 בדצמבר 2021

יום השפה העברית - מיומנה של רכזת

 


בכל שנה אני מנסה לחדש, לעניין, להיות רלוונטית, למשוך את הילדים, לרתום את הצוות ובעיקר, להנחיל קצת מאהבת העברית שלי - גם לתלמידי בית הספר.

השנה החלטתי להשתמש בכרזות המהממות של האקדמיה ולעשות מהן פסטיבל לילדים.

הדפסתי את הכרזות בגודל A3, ניילנתי ותליתי ברחבי בית הספר.(אין לנו מדפסת בגודל הזה בביה"ס ולכן הרכבתי פאזל של כרזות 😄).

לתלמידים (שכבות ג'-ו'), שלחנו טיזר שמזמין אותם לחפש את הכרזות ולקרוא את המידע שבהן.

בשבוע של יום השפה, בכל כיתה ישחקו במשחק דיגיטלי שבניתי בעקבות הכרזות התלויות, דרך הסטודיו שלי באתר אופק (לצערי אין אפשרות לשתף את המשחק כי הוא במאגר הבית ספרי). שני הילדים שיצברו את הניקוד הגבוה ביותר בכל כיתה יעלו לתחרות שכבתית שהיא אירוע השיא של השבוע.

ביום החגיגות, נפגשים כל התלמידים בזום (בכל שעה שכבה אחרת) לתחרות בין כל הילדים שעלו לתחרות. התחרות בנויה בסגנון החידוניקוד.


ומה עם הקטנים?

לשכבות א'-ב' הכנתי הרבה תחנות מהנות שמשלבות הנאה מהשפה העברית יחד עם תרגול קריאה.






יום השפה שמח!

יום שני, 6 בדצמבר 2021

חיים נחמן ביאליק

אם נאמר את האמת, אני לא חסידה של חיים נחמן ביאליק. ובכל זאת אי אפשר להתעלם מהתרומה שלו לשפה שלנו ולרפרטואר שירי הילדים שלו.

כשאני מלמדת עליו בכיתה, אני מתמקדת בתרומתו לשפה העברית, ומפגישה את הילדים עם השיר "עציץ פרחים" שמזמן שיח על ילדים בודדים ומעורר בילדים את המחשבה שעליהם לחפש סביבם חברים שמחפשים חֶברה.



לאחר האזנה לשיר, ניצור את הפרח בחלון.

קישור לקובץ

את הדף הראשון אני הדפסתי על בריסטולים צבעוניים. כדי להקל על הילדים, גזרתי מראש את החלון ולהם נותר רק למרוח דבק במסגרת ולהדביק אותו. על העציץ הילדים כתבו את השיר.





יום שישי, 26 בנובמבר 2021

חיבור וחיסור עד 100 לחנוכה

 



משתפת בדפי צביעה שיצרתי לחנוכה, בהתאם לחומר שנלמד כרגע בכיתתי בשיעורי מתמטיקה: חיבור וחיסור עד 100, ללא המרה.

דפי צביעה חשבון לחנוכה

יום רביעי, 24 בנובמבר 2021

חנוכה, חנוכה חג יפה כל כך

 


אחח, כמה שאני אוהבת את חנוכה.

האווירה שעוטפת את המשפחה שלי בחג, יחד עם כמויות הסופגניות והאוכל הטעים והמשמין, עושה לי את זה. אין ספק שחנוכה הוא החג האהוב עליי.

בכל שנה בה אני מחנכת כיתה ב', אני אוהבת לערוך בכיתה חגיגת חנוכה, ולשחק עם הילדים חידון חנוכה בשילוב בינגו.

אני כותבת לילדים את התשובות לחידון על הלוח, מתוך התשובות הם בוחרים אילו מילים את רוצים להעתיק, וכותבים אותן בלוח הבינגו שלהם. כך יוצא שהם אחראים לגורלם, ואני מרוויחה חיים קלים יותר, כי אני לא צריכה ליצור לוחות בינגו.

עצה: בקשו מהילדים לעבור על הכתיבה שלהם בטוש, כדי לוודא שהם לא מוחקים את התשובות שכתבו ומחליפים אותן כדי לנצח.

מהועד הכיתתי אני מבקשת מטבע שוקולד לכל ילד, כדי שכל ילד שיענה תשובה נכונה, יקבל דמי כיס ממני (כמובן שאני דואגת שכולם יענו וכולם יקבלו).

מוזמנות ליהנות גם כן עם הילדים בכיתתכן או עם הילדים הפרטיים שלכן.

גלגל שאלות להקרנה בכיתה

רשימת שאלות + רשימת מילים (תשובות) לכתיבה על הלוח + דף לבינגו לחנוכה

יום רביעי, 3 בנובמבר 2021

הגיע זמן לקרוא

 


הגיע הזמן הזה בשנה שהילדים כבר מאוקלמים פחות או יותר, והתחלנו בסוג של שגרה, ועכשיו אפשר להתחיל לקדם את הקריאה.

מתחילים בפרויקט קריאה בבית. כל ילד אחראי למלא את הטבלה העצמית שלו ולהציג בפני המורה אחת לשבוע.

משתפת בדף שיצרתי עבור הפרויקט.

דף - קוראים גם בבית

יום שבת, 23 באוקטובר 2021

חגיגת ציפורים יוצאת לדרך


לכבוד הסתיו, יחידת לימוד חדשה נולדה - חגיגת ציפורים.

אפשר היה להמשיך ולעוף איתה עוד ועוד, אבל חגיגות נוספות מחכות לנו מיד אחריה... חנוכה מתקרב בצעדי ענק.

חלק מהחומרים הם חומרים שמצאנו ברשת ולכן אני לא יכולה לפרסם אותם כאן, את חלקם שיפצנו בהתאם לצורך שלנו.


כל הדפים מתקשרים לציפורים ואת כולם אנחנו מאגדים בקלסר חצי שקוף. בסוף החגיגה כל ילד יוצא עם קלסר חגיגי.

סדר הפעילויות שאני מתכננת לכיתה שלי:

1. דף שער לחגיגה

2. טקסט מידעי על ציפורים - מהרשת

3. טקסט סיפורי מתוך מילה טובה לכיתה ב': "האם הגיע הסתיו?"

4. טקסט מידעי על ציפורים נודדות - מהרשת

כהטרמה לטקסט הזה - כמובן שאשתמש בסרטונים הרבים שיש ביו טיוב על ציפורים נודדות. כמו זה למשל: סרטון מיוטיוב.

5. טקסט מידעי על נחליאלי - מהרשת

6. האזנה לשיר נחליאלי קטן ויצירת נחליאלי. מצאתי סרטון חמוד ביו טיוב, אני בטוחה שהילדים יהנו מהיצירה.

דף כתיבה - נחליאלי

7. אחרי שנסיים לעסוק בטקסט על הנחליאלי - נכתוב - מה אני יודע עכשיו על הנחליאלי שלא ידענו קודם לכן בפעילות אסימונים. כל ילד יכתוב דבר אחד שלמד. לאחר מכן הילדים יטיילו בכיתה ויספרו לחבר מה כתבו. אם זה אותו המידע - כל אחד מקבל 5 נקודות. אם החבר לימד אותי מידע חדש, הוא קיבל 10 נקודות ואני כלום. חוזרים למקום וכותבים את המידע החדש וממשיכים בסיבוב. עכשיו הילד שלמד מידע חדש יוכל לומר אותו גם לחבר ולהרוויח גם כן 10 נקודות, וכך הלאה. ותודה למורת השפה המקסימה בבית הספר שלי שלימדה אותי את הפעילות הזו.

8. ביטויים עם המילה ציפור - נכיר את הביטויים, נכתוב את פירושם, נשתמש בהם בדיבור ובכתיבה. את הביטויים הללו הילדים כותבים על דפי כתיבה (סעיף 10).

אכל כמו ציפור

ציפור קטנה לחשה לי

עדיפה ציפור אחת ביד מאשר שתיים על העץ

חופשי כציפור

ממעוף הציפור

עוף מוזר

ציפור הנפש


9. מצאתי ברשת מצגת מהממת עם הסיפור "האיש אשר לא אהב ציפורים" מאת לוין קיפניס. הסיפור מזמן שיח עמוק בכיתה ולמידה ממוסר ההשכל של הלימוד, הוא מזמן למידה ממעשי הדמות, ובכלל, הוא סיפור חמוד מאוד.

10. כתיבת שיר או סיפור - אילו הייתי ציפור...

דפי כתיבה (שיכולים לשמש להמון המון דברים)

11. הפוגה להנאה - האזנה לשיר ופיזוז במחולות לצלילי "ריקוד הציפורים".

12. האזנה לסיפור - ציפור הנפש

13. האזנה לשיר "מקהלה עליזה". כל ילד יקבל דף עם מילות השיר. יקרא מספר פעמים וילמד בעל פה.

בהמשך, הילדים יסמנו בכל פעם בצבע אחר: שמות ציפורים, איברי גוף של ציפורים, שמות עצים, קולות של ציפורים.

לאחר מכן, נסדר את שמות הציפורים על פי סדר הא"ב.

14. פעילות באופק - ציפורים נודדות.

15. פתרון בעיות מילוליות בנושא ציפורים (מעתיקים מהלוח ופותרים). את הבעיות הילדים כותבים על דפי כתיבה עם ציפורים (כמו האלה מסעיף 10).

16 כשנתחיל את היחידה - כל ילד יקבל מטלת חקר על ציפורים. את המטלה מצאתי ברשת ושיניתי בהתאם לצרכים שלי. הילדים יתבקשו להכין מצגת קצרה בבית, ולאחר מכן להציגה בכיתה. מטרות המטלה רבות: עבודה משותפת עם ההורים, חיפוש ברשת, רכישת ידע ובעיקר בעיקר - דיבור מול קהל.


מה עוד אפשר לעשות?

- מה משותף לכל הציפורים? פעילות באופק.

- האזנה לסיפור "ציפור הנפש" ופעילות בעקבותיו

- שימוש בפעילויות השונות באתר איזמרגד בנושא ציפורים

- חקר על חסידות ויצירה (יש יצירות מהממות בפינטרסט, למשל זו, וגם זו)

- חקר על הדוכיפת - שהיא הציפור הלאומית של ישראל

- כתיבת דו שיח בין 2 ציפורים נודדות.

כמובןןןןןןןן שיש עוד המווווון רעיונות. מוזמנים לשתף ברעיונות נוספים ובתוצרים.



לוחופש 2025