יום רביעי, 2 במרץ 2022

פורים - חגיגת חיות מתחפשות

 

פורים בפתח ואיתו חגיגה חדשה. חגיגת חיות מתחפשות.

שער ליחידה

פתחתי את היחידה עם עבודה על טקסט קצר של חגית אמסטרדם פרנקל "החיות ביער". 

את המשימות על הטקסט, התאמתי ב-2 רמות.

טקסט: החיות ביער


אחרי שלמדנו על חיות מתחפשות בטקסט סיפורי קצר, פנינו ללמוד על הסוואה.

כל ילד קיבל דף ובו משימות: חיפוש במילון, שאלת חשיבה: למה צריך הסוואה?, צפיה בסרטון על הסוואה בבריינפופ, צפיה במצגת שמציגה בעלי חיים שמסווים עצמם.

ליישום הנלמד - בדף העבודה ציירתי כל מיני סביבות (רקעים). הילדים קיבלו דמויות חיות, התבקשו לגזור אותן ולהדביק על הסביבות ולהתאים את בעל החיים לסביבה, כך שיסווה את עצמו.

דף עבודה - הסוואה.


עבדנו ביחידה באופק - "האם גם בעלי חיים מתחפשים?" 

והכנו מסכות בעלי חיים.


עברנו לעסוק בטקסט הסיפורי "נשף מסכות" מתוך הבנתי את הקטע חוברת ראשונה.

שוחחנו מהו נשף? איך מתלבשים לנשף? מה עושים בנשף? הילדים קראו עד שורה 18 וצירו את המתרחש בסיפור עד שורה זו. דף בהמשכים לציור.

כמובן שעבדנו גם על מיומנויות הבנת הנקרא בהתאם לרמת הילדים, ועל מיומנויות לשוניות.


המשכנו בצפיה בשיעור מוקלט של אקדמיה ברשת.

לאחר הצפיה הילדים קיבלו משימה לבחור בעל חיים מציאותי או דמיוני ולהתאים לו תחפושת: הסוואה או התחזות תוך חשיבה - האם התחפושת תעזור לו לטרוף, או להסתתר מטורפיו? וכמובן - שלאחר מכן כל אחד צייר את בעל החיים והתחפושת שלו.

             
                 איפה הינשוף?

אחרי שיצרו בעל חיים, כל ילד יצר קומיקס שהכותרת שלו הייתה: ה________ שהתחפש ל__________ . הקומיקס עסק בבעל החיים שציירו קודם לכן.


עברנו ללמידה על הזיקית באמצעות הטקסט "אלופת המתחפשים" מהחוברת המקראה שלי חלק ב'.

הילדים העלו מידע קודם - מה אני יודע על הזיקית תוך הקפדה על כתיבת משפטים תקינים ושימת נקודה בסוף המשפט.

במהלך המשימה העלנו מילים שיצרנו שדה סמנטי: בעלי חיים, טבע, הסוואה, תחפושת, צבע, מזון, אויבים...

הילדים כתבו שאלות: מה היו רוצים לדעת על הזיקית? הקפדנו להוסיף מילת שאלה מתאימה בתחילת המשפט ולמקם סימן שאלה בסוף.

אחר כך הפניתי את הילדים לקריאה עצמית עם מטלת קריאה: חפשו למה נחשבת הזיקית לאלופת המתחפשים?

בסיום - כל ילד יצר זיקית מבריסטול וקשית. סרטון הסבר.


בשיעור לאחר מכן - סימנו בטקסט מילות שייכות: גופה, צבעה, צורתה, גבה, פיה, חייה, אויביה... וניסחנו כלל לשייכות.

ריכזנו את המילים הללו, והוספנו מילים נוספות משלנו בדף.


לאחר שהכרנו היטב את הזיקית, עברנו ללמוד על חיות נוספות שמסתוות. הילדים התחלקו לזוגות. כל זוג קיבל קטע מידעי (מצאתי את הכרטיסיות ברשת אך אני לא יודעת לומר מי הכינה אותן, ושיפצתי אותן) והתבקשו לאתר מידע: איך בעל החיים מתחפש? לשם מה מתחפש? לאחר שמצאו את המידע - הכינו לו תעודת זהות.

כשסיימנו, עברנו ללמד את החברים לכיתה, כל זוג על בעל החיים שהוא חקר. שאר הילדים הקשיבו וריכזו את המידע בדף.


לסיום החגיגה - כל ילד הכין משלוח מנות של חיה שמתחפשת. 

הועד המהמם של הכיתה שלי, רכש לכל תלמיד שקית נייר חומה. הילדים הדביקו חיה לבחירתם על השקית וחיפשו אותה.

כמובן שגם כתבנו ברכה למשלוח המנות.

 
             הארנב התחפש לכלבלב                                    הזברה התחפשה לחד קרן


ולסיום סיומת, שיחקנו בחידון תחפושות בטבע באתר אופק.


הייתה חגיגה מעשירה ומהנה.

חג פורים שמח.




יום רביעי, 23 בפברואר 2022

הערכה אישית לתעודה

 


בכל תעודה, אני אוהבת לצרף לתעודה הערכה אישית של התלמיד את עצמו.

ההערכות הללו משקפות את החשיבה של התלמידים על עצמם, ובדרך כלל משקפת נכונה את מצבם, עוד יותר טוב ממה שאני יכולה לשקף.

לעתים ההערכות מושפעות מהביטחון העצמי הגבוה או הנמוך של התלמידים, וגם את זה מעניין לראות בהערכות הללו.

משתפת בהערכות שהכנתי במחצית הנוכחית עבור האפרוחים בכיתה ב' שלי.


הערכה עצמית לתעודה - זכר ונקבה

יום רביעי, 19 בינואר 2022

חגיגת כלבים


עוד חגיגה יוצאת לדרך... והפעם - כלבים.

יש כל כך הרבה טקסטים על כלבים שמתאימים לכיתה ב', ואפשר לעבוד איתם.

תוך כדי יצירת היחידה הזו, הבנתי שאני יכולה במשך חודשים לעסוק רק בכלבים בכיתה.

בחרתי לעסוק ביחידה הזו בפעילויות שהכי ימצו את נושא הכלבים, שיתנו מענה לצרכים בכיתתי, יעשירו, יתאימו לתוכנית הלימודים, וישאירו מקום לנושאים נוספים אחריהם. כמובן שאפשר להוסיף עליה עוד המון המון המון. אשמח לשמוע מכם רעיונות נוספים בתגובות.

את כל התוצרים, כמו תמיד, אנחנו מכניסים לקלסר חצי שקוף ובסוף העיסוק ביחידה, לוקחים את הקלסר הביתה.

דפי צביעה - כלבים

העלאת ידע קודם על כלבים ועבודה בעקבות סרטון בבריינפופ

משחק מסלול - עבודה על שטף קריאה - עובדות על כלבים (מדפיסים על דפים צבעוניים)

כרזה - איך לצייר כלב?

I SPY - כלבים


בעקבות סיפור - "הכלב שהציל דב" בהבנתי את הקטע 1 - שחזור הסיפור

מתמטיקה - כתיבת בעיה מילולית

מתמטיקה - צביעה, חיבור וחיסור עד 100

איפה תוכלו למצוא טקסטים על כלבים?

המקראה שלי חלק א' עמ' 255, המקראה שלי חלק ב' עמ' 41+49

מילה טובה מאוד 1 - יש יחידה שלמה על כלבים

הבנתי את הקטע חוברת ראשונה - מודעה עמ' 14 + סיפור: הכלב שהציל דוב עמ' 67 - תוכלו להשתמש במשחק בוורדוול כהטרמה לסיפור

מודעה ממיצב אימוץ כלבים

ספרים על כלבים: איה פלוטו, מדלן וכלבת הספריה, לאסי שובי הביתה, אפשר להיות הכלב שלכם? ועוד.....

דפי כתיבה חופשית

אפשר להשתמש בהם לכל מה שרק רוצים. מעיסוק בתחומי הלשון השונים, למשל: חוקי שייכות, יחיד רבים, זכר נקבה... אפשר להתנסות בכתיבה טיעונית - האם הייתם ממליצים לאחרים לאמץ כלב? למה?


הכנת סימניה - כלב

תפזורת - כלבים

יחידת הוראה באופק לעבודה על שטף קריאה: מצאתי גור / עדולה

מטלת חקר - רשות בנושא התועלת שהאדם מפיק מהכלבים

מטרת המטלה היא לא להעיק על ההורים ולכן היא מטלת רשות.

ילדים שירצו לחקור ולהעמיק את הידע שלהם בבית, מוזמנים. 

המטלה מזמנת זמן איכות עם ההורים, היכרות עם הסביבה הממוחשבת, הרחבת ידע ועמידה מול קהל. 

הילדים שכן יבחרו לבצע את המטלה יציגו מול הכיתה, וכך הידע יעבור לכולם.


מבטיחה לצרף תמונות בקרוב


יום חמישי, 13 בינואר 2022

השקדיה

 עץ שקד בעציץ 10 ליטר במחיר שווה! | הכל בו לגן


ושוב זומים... לומדים מרחוק... מקרוב... לומדים... לא לומדים...

משתפת במצגת שהכנתי, להוראה על עץ השקד.

אפשר להשתמש בה בכיתה, בזום, בלמידה א-סינכרונית, בלמידה אחד על אחד... 

הכל אפשרי, אם רק תדמיינו.


קישור למצגת

יום חמישי, 16 בדצמבר 2021

פרחים ונהנים - לומדים על פרחי חורף (אבל לא רק)

כחלק מיחידת לימוד על לוין קיפניס, הרכבתי יחידת לימוד קצרה על הנרקיס ועל הרקפת.
הרקפת

קראנו את השיר "רקפת" (מתוך מילה טובה). דנו במליאה במאפייני השיר: שורות קצרות, חרוזים....
-איתרנו מילים עם סֶגול וצירה בשיר וסימנו את התנועות, כדי לחזק את הדיוק בקריאה.
-איתרנו בשיר פעלים נקבה והדגשנו את סיומת הנקבה.

במחברת הכנו טבלה: הפועל בנקבה / מי עושה? / הפועל בזכר
כתבנו את הפעלים: מצפצפת, יצאה, עוטרת, אוספת, נושקת, נסתרת, יורדת, צומחת.
הילדים התבקשו לאתר בטקסט ולהשלים בטבלה מי עשה כל אחד מהפעלים? השמש, בת שבע, הרקפת והציפור.
לאחר מכן, הם המירו את הפעלים מנקבה לזכר.

בסיום השיעור נשאר לנו עוד קצת זמן, אז הילדים סימנו חרוזים בשיר וכתבו אותם במחברת.
משימה לבית: משימה באתר גלים: רקפת.

בשיעור לאחר מכן, הילדים קראו טקסט מידעי קצר על הרקפת, איתרו בו מידע ותרגלו מענה על שאלות איתור מידע ומענה על שאלות לשוניות.

לסיכום הרקפת, יצרנו תעודת זהות לרקפת וגם הכנו רקפת בעזרת מיחוי בפלסטלינה.


נרקיס

העלינו ידע קודם על הנרקיס. לאחר מכן, הילדים כתבו שאלות - מה היו רוצים לדעת על הנרקיס?
צפינו בסרטון שיצרתי ובו מידע על הנרקיס.
לאחר הצפיה, כתבנו איזה מידע חדש למדנו על הנרקיס.

סיפרתי לילדים את הסיפור "נרקיס מלך הביצה". למדנו על מעשי הדמויות ועל המאפיינים של כל אחת מהן ואז יצרנו בִּיצה תלת מימדית (לפי הרעיון של הסרטון הזה בפינטרסט).

למחרת, יצרנו את כל הדמויות המופיעות בסיפור. הילדים הדביקו אותן על גבי שפדלים, והמחיזו את הסיפור.

המשכנו בחגיגה ועברנו ללמוד על הצפרדע. קראנו קטע מידעי על הצפרדע (ב-2 רמות) ואחריו עבדנו במשימות שהכינה חן לוסטיג המהממת (מצרפת קישור לבלוג שלה).


קבצים:

תעודת זהות לרקפת

העלאת ידע קודם על הנרקיס

בִּיצה תלת מימדית (נצטרך את הדף מודפס ובריסטול ירוק לכל ילד)

דמויות הסיפור נרקיס מלך הביצה

טקסט הסיפור מלך הביצה

טקסט מידעי על הצפרדע


הייתה חגיגה נפלאה. ניפגש בחגיגה הבאה.


יום ראשון, 12 בדצמבר 2021

יום השפה העברית - מיומנה של רכזת

 


בכל שנה אני מנסה לחדש, לעניין, להיות רלוונטית, למשוך את הילדים, לרתום את הצוות ובעיקר, להנחיל קצת מאהבת העברית שלי - גם לתלמידי בית הספר.

השנה החלטתי להשתמש בכרזות המהממות של האקדמיה ולעשות מהן פסטיבל לילדים.

הדפסתי את הכרזות בגודל A3, ניילנתי ותליתי ברחבי בית הספר.(אין לנו מדפסת בגודל הזה בביה"ס ולכן הרכבתי פאזל של כרזות 😄).

לתלמידים (שכבות ג'-ו'), שלחנו טיזר שמזמין אותם לחפש את הכרזות ולקרוא את המידע שבהן.

בשבוע של יום השפה, בכל כיתה ישחקו במשחק דיגיטלי שבניתי בעקבות הכרזות התלויות, דרך הסטודיו שלי באתר אופק (לצערי אין אפשרות לשתף את המשחק כי הוא במאגר הבית ספרי). שני הילדים שיצברו את הניקוד הגבוה ביותר בכל כיתה יעלו לתחרות שכבתית שהיא אירוע השיא של השבוע.

ביום החגיגות, נפגשים כל התלמידים בזום (בכל שעה שכבה אחרת) לתחרות בין כל הילדים שעלו לתחרות. התחרות בנויה בסגנון החידוניקוד.


ומה עם הקטנים?

לשכבות א'-ב' הכנתי הרבה תחנות מהנות שמשלבות הנאה מהשפה העברית יחד עם תרגול קריאה.






יום השפה שמח!

יום שני, 6 בדצמבר 2021

חיים נחמן ביאליק

אם נאמר את האמת, אני לא חסידה של חיים נחמן ביאליק. ובכל זאת אי אפשר להתעלם מהתרומה שלו לשפה שלנו ולרפרטואר שירי הילדים שלו.

כשאני מלמדת עליו בכיתה, אני מתמקדת בתרומתו לשפה העברית, ומפגישה את הילדים עם השיר "עציץ פרחים" שמזמן שיח על ילדים בודדים ומעורר בילדים את המחשבה שעליהם לחפש סביבם חברים שמחפשים חֶברה.



לאחר האזנה לשיר, ניצור את הפרח בחלון.

קישור לקובץ

את הדף הראשון אני הדפסתי על בריסטולים צבעוניים. כדי להקל על הילדים, גזרתי מראש את החלון ולהם נותר רק למרוח דבק במסגרת ולהדביק אותו. על העציץ הילדים כתבו את השיר.





לוחופש 2025